قرآن و عترت

قرآن و عترت فصل جدایی ناپذیر از زندگی اسلامی است که با عشق به معنویات آمیخته است و همین امر مسلم ضرورت ترویج قرآن و ارزش های اسلامی در جامعه را پر رنگ می کند و این اصل سبب شد موسسات فرهنگی مرتبط با عترت و قرآن با رویکرد تربیتی و ترویجی اسلامی و انقلابی در کشور شکل بگیرد.

در حقیقت موسسات قرآنی به عنوان پلی برای ایجاد ارتباط نزدیک تر بین انسان و کتاب مقدس ما مسلمانان است، این موسسات از دیرباز به سبب کارکردی که داشته و دارند نقش مهمی در جامعه به عنوان پیوند دهنده معنویات و زندگی دنیوی ایفا می کنند و با توجه به تعلیم و تربیت، ترویج فرهنگ قرآنی و ارتقاء اخلاق در جامعه ایرانی، اهمیت بسیاری دارند.

چنین فضاهایی در مقابله با جنگ‌ابرازهای منفی فرهنگی مانند ترکیب‌”جوانان و مصرف مواد مخدر” می توانند نقش بازدارندگی ایفا کنند. این موسسات با ارائه برنامه‌ها و ایجاد فضاهای سالم برای تفریح و تعلیم، به کاهش اثر و عوارض این ابرازها کمک می‌کنند.

با توجه به نقشی که مراکز فرهنگی مرتبط با عترت و قرآن در ایران دارند با توجه به تعداد قابل توجه موسسات قرآنی در کشور و عدم وجود تحلیل و بررسی های آمایشی از این مراکز و از طرفی ضرورت علم رتبه بندی آنها در برنامه ریزی های کلان ملی این اولویت تعیین شده است.

پرسش اصلی که در این پژوهش به دنبال آن بودیم این است که؛ موسسات فرهنگی قرآن و عترت با چه الگو و مدل برتری باید رتبه بندی شوند؟

جای این پژوهش ویژه در خصوص رتبه بندی این مراکز بسیار خالی بود که در نهایت به سفارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اطلاعات مرجع ایرانیان انجام و مدون شد.

با انجام چنین پژوهشی به صورت کمی و کیفی، می‌توان تأثیر موسسات قرآنی در جامعه را اندازه‌گیری کرد. این اطلاعات می‌تواند به متولیان امر، سازمان‌های دولتی و غیردولتی کمک کند تا برنامه‌ جامع تری ارائه دهند و سیاست‌های بهتری را اتخاذ نمایند و مشکلات و چالش‌های موجود در عملکرد آنها را شناسایی کرده و راهکارهایی برای بهبود این عملکرد ارائه داد.

چنین، فرصت‌هایی که با توجه به نیازهای جامعه و افزایش تقاضا برای ترویج فرهنگ قرآنی وجود دارد، نیز توسط این پژوهش‌شناسایی شده و به سیاست‌گذاران کمک می‌کند تا سیاست‌ها و برنامه‌های خود را در جهت توسعه و تقویت این موسسات شکل دهند و به تدوین برنامه‌های پویا و کارآمد در حوزه فرهنگ قرآنی کمک کنند و با شناخت عمیق‌تری از نقش این موسسات، در ارتقاء فرهنگ قرآنی، اخلاق و تربیت جامعه تاثیر بگذارند و زمینه بهبود و توسعه آنها را فراهم نموده و اثرات فعالیت های اینچنینی را بیش از پیش بر جامعه خصوصا بر نسل جوان آشکار کنند.

در ایران، موسسات قرآنی به عنوان یک پل ارتباطی نزدیک بین انسان و قرآن کریم، برتری‌های فرهنگی و اخلاقی اسلامی را به جامعه ارائه می‌دهند. تربیت و تعلیم، ترویج ارزش‌های دینی و اخلاقی، از جمله وظایف اصلی این موسسات هستند که نقش مؤثری در تقویت و ارتقاء ارزش‌های اجتماعی اسلامی ایرانیان دارند.